آرشیو خرداد ماه 1399

تكنولوژي روز

انواع cms و مزاياي آنها

۶۴ بازديد

سيستم مديريت درونمايه يا CMS كه مخفف كلمه (content management sysyem ) مي باشد كه در گستره رايانه و وبسايت به معني سيستم مديريت محتوا مي باشد و يك نرم افزار تحت وب است.
از اين طريق به طريق اي آسان و سازماندهي شده ميتوان محتواهاي تارنما را بدون نزاكت فني مديريت و انتشار داد.سيستم هاي مديريت محتواي فراواني وجود دارند. صرف عقيده از اينكه شما قصد داريد چه وبسايتي را درست كنيد.
به گزارش كليك،يكي از مشكلاتي كه طراحان و گسترش دهندگان با آن مقابل هستند اين است كه آن ها علاقه ندارند كه وقت خود را براي يادگيري چند CMS (content management systems)، صرف كنند. آن ها دوست دارند كه پيشه با يك يا دو سيستم مديريت درونمايه را بلد باشند. اين بدان معناست كه آن ها گرايش به نرم افزاري نيرومند و در همان سان نرمش پذير دارند.
نرم افزارهايي كه منظور شناسايي آن ها را داريم، بسيار خوب هستند. از عقيده بسياري از افراد، وردپرس، جوملا و دروپال سه باره از انواع cms هستند. به جز اين موارد هفت مورد ساير را معرفي خواهيم كرد كه امكانات كثرت را ارائه مي كنند.
اكثر سيستم هاي محتوا بر اساس php مي باشند.
حال به رسيدگي 10 مدل سيستم مديريت درونمايه مي پردازيم.
 
WordPress وردپرس
وردپرس
وردپرس كه سيستم مديريت محتواي رايگان و متن باز مي باشد،  هسته ي آن با زبان PHP نوشته توسط مت مولنوگ ساخته شده است .در حال آماده  شمار زياد زيادي از وبسايت ها و وبلاگ هاي خبري از وردپرس قدرت مي گيرند. اين باعث شده كه وردپرس محبوب ترين سيستم مديريت محتوا نامبرده شده كه به آن سيستم عامل وب (web os) مي گويند.
هزاران قالب و افزونه وردپرس و هزاران برنامه نويس در حال توسعه ي پلاگين ها و ويجت هاي آن مي باشند. اين نرم افزار، يك جامعه ي كبير دارد و اين بدان معنا است كه منابع آموزشي و افزونه هاي فراواني براي اين نرم افزار هستي دارند.
از شيوه پلاگين ها و تم هاي سفارشي آن مي توانيد يك شبكه ي اجتماعي، فروم، سايت بازرگاني الكترونيك و خيلي از سايت هاي ديگر را به وجود آوريد.
نقاط قوت:
فراواني منابع آموزشيوجود جامعه ي كبير كاربرانوجود قالب ها و افزونه هاي فراوان مجاني و غير رايگانوجود پيشخوان (dashboard)كاربر پسند براي مديريت محتوا 
نقاط ضعف:
شباهت فراوان بين سايت هاي ساخته شده با اين سيستم مديريت محتواوجود مشكلات امنيتي فراوان با وجود ارائه ي به روز رساني هاي گوناگونعدم وجود پشتيباني رسمي 
Joomla! جوملا
joomla
 
دومين سيستم مديريت درونمايه بر مي گردد به جوملا .شركت هاي برجسته از جوملا به عنوان سيستم مديريت محتواي وبسايت خود استفاده مي كنند. از دسته MTV، دانشگاه هاروارد و IHOP. جوملا گرد از كامل ترين سيستم هاي مديريت محتوا مي باشد، اين CMS، با زبان php نوشته شده است.
جوملا، يك پيشينه ي طولاني و يك جامعه ي گسترش ي پركار (با بيش از 200 هزار كاربر) دارد، پس پيدا كردن منابع و تعليم هاي جوملا زياد راحت است. در ضمن چند تن پلاگين و تم براي جوملا وجود دارد! پس براي گسترش ي صفحات وب با استفاده از جوملا، معمولا به كدنويسي دربايستن نخواهيد داشت.
نقاط قوت:
امكان استوار كردن هويت كاربر با حساب كاربري گوگلوجود بيش از 7000 افزونهوجود جامعه ي پركار و كثرت منابع آموزشينقاط ضعف:
عدم وجود رابط كاربري ساده و كاربر پسندعدم وجود تم هاي با كيفيت نسبت به ساير نرم افزارهاي مشابهشباهت فراوان بين سايت هاي ساخته شده با اين سيستم مديريت محتوا 
Drupal


دروپال، يك سيستم مديريت محتواي رايگان است كه همانند ورپرس و جوملا با زبان PHP نوشته شده است. اين نرم افزار، گرد از محبوب ترين CMS ها مي باشد و بدست شمار زياد زيادي از كمپاني هاي مطرح دانشمند در حال استفاده از آن مي باشد.
دروپال، يك جامعه ي زياد بزرگ دارد و حتي آخرين اخبار آن به چهره لحظه اي گزارش مي شود. اسناد و منابع دروپال، به صورت مداوم در حال ترقي و به روز رساني مي باشد. اين اسناد شامل هر چيزي است كه شما براي نصب و گذرگاه اندازي، ساخت سايت ها، ماژول ها و تم ها به آن بيچارگي خواهيد داشت.
بيش از 6000 افزونه (ماژول) براي اين نرم افزار وجود دارد و امكان ساخت پلاگين به ابتدايي ترين طريق شدني براي برپايي قابليت هاي بيشتر هستي دارد و دروپال واقعا گسترش پذير است. اين بدان معني است كه شما مي توانيد وقت خود را بيشتر بر روي طراحي سايت بگذاريد لغايت اينكه بخواهيد درگير كدنويسي شويد.
 
نقاط قوت:
وجود جامعه ي قدرتمند پيرامون اين نرم افزاروجود بيش از 6000 پلاگين و ماژول براي اين نرم افزاروجود شركت هاي فراوان پشتيباني كننده ي دروپال 
نقاط ضعف:
شباهت فراوان بين سايت هاي ساخته شده با اين سيستم مديريت محتواعدم وجود تم هاي با كيفيت بالاقالب دهي سيستم نسبتا پيچيده است 
ExpressionEngine
expressionengine
اين سيستم، تركيبي از نرم افزار هاي تجاري و متن مفتوح است. كد پايه براي هسته ي اين محصول، CodeIgniter مي باشد و با زبان PHP، تأليف شده است. اين نرم انگيزه ها مجاني نيست و امكان حمايت از كاربران، در نسخه ي غير رايگان هستي دارد.
تعداد زياد زيادي از سايت ها با اين نرم اسباب ساخته شده اند. اين محصول، فقط 22 ماژول و 100 پلاگين رسمي دارد.
 
نقاط قوت:
پشتيباني تجاريكاملا امن بوده و مشكل امنيتي نداردمحدوديتي در طراحي و برپايي سايت ندارد 
نقاط ضعف:
قيمت آن بالاست به ويژه براي سايت هاي تجاريماژول ها و پلاگين هاي آن بسيار اندك استهيچ نسخه ي دمو يا موقتي براي تست كردن هستي ندارد و حتما بايد آن را خريد

امكان دوركاري كارمندان فيس بوك تا هميشه!

۵۵ بازديد
 اخبار تكنولوژي ,خبرهاي تكنولوژي,
مديرعامل شركت فيس بوك به تازگي اعلام كرده تمامي كارمندان به جز آن دسته از افرادي كه حضورشان الزامي است، امكان تمديد دوركاري تا هميشه را خواهند داشت.

 به گزارش ايسنا، مارك زاكربرگ موسس و مديرعامل فيس‌بوك به تازگي در مصاحبه و گفتگويي از نحوه فعاليت كاركنان و پرسنل خود سخن گفته و شرايط كاري در دوران پسا كرونا را توصيف كرده است.  

 

بر اساس گزارشي كه در وب سايت زد دي نت آمده است، فيسبوك كه بدون شك از بزرگترين و پرطرفدارترين شبكه هاي اجتماعي در جهان به شمار مي رود، به تازگي امكان دوركاري تمامي كاركنان در پرسنل خود را تا هميشه تمديد كرده و تنها آن دسته از كارمنداني را كه حضورشان در محل كار الزامي است به صورت شيفتي و گردشي به شعبه و مراكز فيس بوك فراخوانده است.

 

فيس بوك يكي از نخستين شركت‌هاي بود كه برنامه و طرح دوركاري را براي كارمندان خود در زمان شروع گسترده و بحران پاندمي كرونا اعلام و مطرح كرد.

 

پيشتر نيز اخبار هاي منتشر شده حاكي از آن بود كه كارمندان فيس‌بوك مي توانند به انتخاب خود تا پايان سال جاري ميلادي به فعاليتشان به صورت دوركاري ادامه دهند و اين بدان معناست كه لزومي ندارند آنها براي دريافت حقوق و ساير مزاياي شغلي در محل كار خود حضور يابند و تنها كافيست تمامي كار و فعاليت هاي شغل خود را از خانه و با استفاده از رايانه هاي شخصي خود به صورت كامل و به موقع انجام دهند.

منبع : https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews1105507.html

زاكربرگ به دليل نشانه گداري پست ترامپ از توييتر انتقاد كرد

۵۵ بازديد
 اخبار تكنولوژي ,خبرهاي تكنولوژي,مارك زاكربرگ
مارك زاكربرگ رئيس فيسبوك، از توييتر به دليل نشانه گذاري بر يكي از توييت هاي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا، انتقاد كرد و اين اقدام را نادرست خواند.

 به گزارش اسپوتنيك، پيش از اين، يكي از پيام هاي ترامپ به عنوان دروغ تعيين شده بود، يك نماد هشدار دهنده در زير آن ظاهر شد كه از كاربران خواسته بود تا خود را با حقايق درباره راي گيري از طريق پست الكترونيكي آشنا كنند.

 

پيوند موجود در اين امضا به يك صفحه ويژه توييتر منتهي مي شود، كه با پيوند مقاله اي از Politico تحت عنوان "ترامپ اظهارات بي اساس مي كند كه راي گيري از طريق پست منجر به جعل نتايج مي شود".

 

زاكربرگ به فاكس نيوز گفت: ما يك سياست متفاوت داريم. من قاطعانه اطمينان دارم كه فيسبوك نمي تواند در آنچه مردم به صورت آنلاين مي گويند داور باشد، به خصوص شركت هايي كه بستر چنين بحث هايي را ارائه مي دهند نبايد اين كار را انجام دهند.

 

خود ترامپ پيش از اين در پاسخ تهديد كرده بود كه اگر همچنان به خاموش كردن صداي محافظه كاران بپردازند، شبكه هاي اجتماعي را به شدت كنترل و يا كاملاً مي بندد.

منبع : https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews1105686.html