14 تكنيك موثر در بازاريابي تلفني

۷۱ بازديد

در بين طريق هاي گوناگون ارتباط با مشتري همانند تبليغات، روابط عمومي، فروش شخصي و بازاريابي مستقيم، روش هاي بستگي دو طرفه مثل فروش شخصي و بازاريابي سر راست موثرتر خواهند بود و دليل آن هم بستگي دو طرفه اي است كه بين بنگاه اقتصادي و مشتريان چهره مي گيرد.
با رقابتي تر شدن كسب و كارها، اهميت پيوستگي كارساز با مشتريان نيز افزايش مي يابد. 

تكنيك هاي فروش تلفني

احد از راه هاي بازاريابي مستقيم، بازاريابي تلفني است كه سهم گيري صحيح از تلفن علاوه بر نكات گفته شده در راستاي مديريت زمان نيز به بازاريابان كمك مي كند. در اين وابستگي هم صاحبان سوداگري در شناساندن خويش به مشتري تلاش مي كنند و هم فرصتي فراهم مي شود تا صداي مشتري را بشنوند و از نيازهاي او آگاه شوند.حتماً بخوانيد :5 اصل در بازاريابي انگيزشي
بازاريابي تلفنياگر بدون وقت قبلي به محل برپايي مشتري مراجعه كنيد، موعد زيادي را در گذرگاه صرف مي كنيد و امكان دارد طرف در محل نباشد يا اينكه بعد از مدتي چشمداشت شما را نپذيرد. پس بهتر است ملاقات هاي حضوري حتي الامكان با وقت قبلي باشد. تلفن را كمينه نگيريد. اين وسيله سرعت كار شما را افزايش مي دهد و بدانيد كه تلفن براي آغاز وابستگي زياد پسنديده است.


تاكتيك هاي بازاريابي تلفني :
1- كار با تلفن بايد هدفمند باشد:براي هريك از مكالمات تلفني خويش از قبل برنامه ريزي كنيد، اول تمام مكالمه را در ذهنتان تمرين كنيد. مجسم سازيد كه پيشاپيش در اين كار موفق شده ايد و حالا تنها مي خواهيد اين موفقيت را تكرار كنيد.
قبل از اخذ شماره خود را كاملاً حاضر كنيد. اين آمادگي دربرگيرنده سرحال بودن ، به پيشه بردن عبارات كليدي مثبت مشابه اين كه : "الان مي خواهم يك مكالمه تلفني موفق داشته باشم"، تبسم زدن، فراهم بودن دست موزه شغل مانند فيش يادداشت، قلم، اطلاعات باره بيچارگي و... . معطل گذاشتن مشتري براي پيدا كردن خودكار، شمردن و ... مناسب نيست.
2- بامداد زود شروع كنيدكسب و كار از ساعت 8 شروع مي شود، ضمن اين كه خيلي از مديران كامياب قبل از ساعت 8 صبح در محل كارشان جضور دارند. سحر خيز باش الي كامروا شوي.
3- دست نوشته داشته باشيد:متني را از پيش آماده كنيد تا در شروع مذاكرات متعلق به كاربرد كنيد. اين متن بايد شما و شركت شما را معرفي كند، مقصود شما از تلفن زدن را ذكر كند و مزاياي فرآورده و وجه تمايزتان را نشانه دهد. چنان ماهرانه از متن بهره‌گيري كنيد كه طرف مقابل متوجه روخواني تان نشود.حتماً بخوانيد :10 اخطار در بازاريابي تلفني
4- در مذاكرات تلفني مهم، ايستاده صحبت كنيد.در اين صورت آدرنالين اكثريت از مغز ترشح مي شود و تسلط شما را بالا مي برد.
5- يك شماره آينه روي ميزتان قرار دهيدتا در هنگام مكالمه به آن نگاه كنيد و تبسم بزنيد. حالت چهره شما در صدايتان منعكس مي شود، به ياد داشته باشيد كه در بازاريابي تلفني فقط جنگ افزار شما صداست، پس اين جنگ افزار را درست به شغل گيريد.
مشتري بايد در بدن و لحن صداي شما شادابي را دريافتن كند. معايب تلفن به عنوان يك عامل ارتباطي دربرگيرنده نبود وابستگي چشمي و شايستن آماده نبودن طرف روبرو يا منحرف شدن پروا او به ديگر كار و جنبش ها مي شود. لذا صداي گرم و جذاب شما بايد تمام اين نقايص را جبران كند.
6- با بيننده تعامل داشته باشيددر ابتداي مكالمه اسم بيننده را بپرسيد و در درازا صحبت 2 الي 3 بار او را با نامش خطاب كنيد. كوشش كنيد با مشتري گفتگو كنيد نه اين كه به طور يك جانبه مطالبي را به او بگوييد. همچنين بهتر است براي وقت مشتري ارزش قائل شويد و در چهره عدم ميل او، وقت ديگري را براي مذاكره درخواست كنيد.
7- با سرعت مناسب صحبت كنيدبه طوري كه كارايي احسان داشته باشد. اگر در مكالمه هاي تلفني طرف مقابل شما فرياد مي كشد و راز شما عدل مي زند، هرگز مقابله به مانند نكنيد. بلكه آرام و نرم و با ملايمت گفتگو كنيد، در اين گونه مواقع بهتر است بايستيد و به مكالمه پيوستگي بدهيد.
8- احتمالاً طرف گفتگو شما سوالات غير پيوسته و يا حتي خصوصي مطرح كند، خونسرد باشيد و عصباني نشويد، مديريت ارائه اطلاعات داشته باشيد، نياز نيست به همه سوال ها پذيرش دهيد، گاهي خود را به نشنيدن بزنيد و مجدداً جستار اصلي را پيش بكشيد و برخي مواقع هم مزاح كنيد و سوال ها را با ظرافت رد كنيد. يادتان باشد هدف بازاريابي رسيدن به تعامل است نه مشغول شدن به تقابل، كه نتيجه مثبتي براي سوداگري ندارد. به هر حال كوشش كنيد مودبانه برخورد كنيد و با سياست و بازي با لغات مكالمه را به انجام برسانيد. در كل حال مواظب منش مشتري باشيد.
9- مراقب سخن خود باشيد :در حذف كلمات كليشه اي و عباراتي كه تكيه كلام شما شده اند اما خيلي مناسب نيستند، تلاش كنيد. بانو ها از اصطلاحات مردانه و آقايان از اصطلاحات زنانه نبايد بهره‌گيري كنند. هدف از بازاريابي تلفني گرفتن وقت از مخاطب براي ملاقات حضوري است، لذا از ارائه اطلاعات زياد امتناع كنيد، در ملاقات حضوري شما علاوه بر صدا، ابزارهاي ديگري هم براي تاثير گذاشتن بر مشتري در گزين كردن داريد همانند زبان بدن، تيپ ظاهري، نمونه كالا، كاتالوگ، فيلم و.. لذا منظور بنيادين تان گرفتن وقت ملاقات باشد.
10- صدايتان را ضبط كنيد و به آن گوش دهيد.اين شغل مايه مي شود لغايت عيوب كارتان را پيدا كنيد و با تمرين و مهارت آن ها را برطرف سازيد.
11- كوشش كنيد سوال ها و اعتراضات مشتريان را پيش بيني كنيد و ليست سوال هاي احتمالي خود را كامل كنيد. پاسخ هاي اين سوالات را هم حاضر كنيد. اين كار ميزان آمادگي شما را در مذاكرات بعدي افزايش مي دهد.حتماً بخوانيد :10 قدم براي ايجاد رابطه خوب با مشتري
12- به منشي ها خيلي احترام بگذاريداين ها كسان مهمي هستند و مي توانند اخ شما براي برقراري تماس به مديرشان باشند و يا اينكه مانع شما بشوند. در نخستين تماس با منشي ها، جمله اي كه مي گوييد مودبانه و سريع باشد تا او را ناچار به جنبش سريع كند مثلاً درود بانو ... لطفا... . جمله شروع نبايد از ناحيه سستي و يا عبارات داراي بار رواني منفي مانند پوزش مي‌خواهم مزاحم شدم يا خسته نباشيد به اتفاق باشد. وانگهي شما بايد قاطع و با اعتماد به نفس گفتگو كنيد و مِن مِن نكنيد.
13- شمار تلفن زدن هايتان را افزايش دهيد.قرار نيست تمام تماس هاي شما به پيمان ملاقات يا معامله منجر شود ولي هرچقدر شمار تماس هاي شما اغلب باشد و چيرگي تان بالاتر رود قطعاً شمار ملاقات ها و داد و ستدها هم افزايش مي يابد، رابطه سر راست بين مشتري يابي امروز و منافع فردا وجو دارد.
14- موفقيت و شكست هايتان را در بازاريابي تلفني موشكافي كنيد و متعلق به ها درس بگيريد، يگانه از بهترين آموزگار ها تجربه است. هربار كه گوشي را برمي داريد بايد خود را از نو بسازيد. اجازه ندهيد تكراري بودن امور، شما را خسته كند. بايد هر روز مجدد در مورد آن چه اتمام مي دهيد، فكر كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.