گلكسي فولد اولين گوشي سامسونگ با صفحه نمايش تاشو

۱۰۴ بازديد

گوشي‌هاي هوشمند به لحاظ سخت‌افزار پيشرفت‌هاي زيادي را شاهد بوده‌اند، اما انصافاً بايد گفت كه اين گوشي‌ها به لحاظ ظاهري و طراحي از زماني كه بيشتر از ۱۰ سال پيش معرفي شدند تاكنون تغييرات انقلابي را شاهد نبوده‌اند و در اولين گوشي‌هاي اندرويدي و آيفون‌ها با يك صفحه‌لمسي تعامل داشتيم كه قسمت بزرگي از جلوي گوشي را تشكيل مي‌داد و قسمت پشت گوشي هم پلاستيك، فلز يا شيشه بود. پيشرفت‌هاي فناوري باعث شد تا صفحه‌لمسي گوشي‌هاي هوشمند روز به روز بزرگ‌تر شود و جاي بيشتري را در جلوي گوشي اشغال كند و امروزه گوشي‌هايي را شاهد هستيم كه بيشتر از ۹۰ درصد از قسمت جلوي آن‌ها را صفحه‌نمايش تشكيل داده است.

گلكسي فولد در راه است

اما باز هم سبك و سياق طراحي اين گوشي‌ها از همان الگوي ۱۰ سال پيش پيروي مي‌كند و در قسمت جلو با صفحه‌نمايش لمسي طرف هستيم و پشت اين گوشي‌ها نيز پلاستيك، فلز يا شيشه است. در اين بين مدت‌ها است كه خبر عزم سلاطين فناوري براي ساخت گوشي‌هاي هوشمند با صفحه‌نمايش تاشو به گوش مي‌رسد و طبق معمول، سامسونگ يكي از مهم‌ترين پرچمداران ساخت گوشي با صفحه‌نمايش تاشو است.

گلكسي فولد در راه است

در حال حاضر اطلاعات مختلفي از اين گوشي هوشمند رمزآلود به بيرون منتشر شده است و مي‌دانيم كه اين گوشي با نام «گلكسي فولد» (Galaxy Fold)، روانه بازار خواهد شد. ناگفته نماند قرار بود اين گوشي در تاريخ ۲۵ آوريل ۲۰۱۹ رونمايي شود، اما از قرار معلوم گلكسي فولد مشكلات مختلفي در قسمت صفحه‌نمايش داشت و به همين دليل نيز سامسونگ ترجيح داد تا رونمايي اين گوشي انقلابي را به تأخير بياندازد.

به همين دليل در ادامه قصد داريم براي شما از گلكسي فولد بگوييم و تمام چيز‌هايي كه از اين گوشي مي‌دانيم را با شما در جريان بگذاريم.

شايعاتي از زمان عرضه گلكسي فولد

گلكسي فولد در راه است
اگر از طرفداران برند سامسونگ باشيد حتماً به‌خاطر داريد كه چند سال پيش، سامسونگ گلكسي نوت ۷ را روانه بازار كرد و اين گوشي به دليل مشكلات فني، پس از چند ماه، كاملاً از بازار جمع شد و آبروريزي‌هاي زيادي را براي مديران سامسونگ به‌دنبال داشت. از آن موقع به بعد سامسونگ وسواس بيشتري در عرضه محصولات جديد دارد و به همين دليل نيز به‌رغم اينكه قرار بود آوريل ۲۰۱۹ شاهد گلكسي فولد باشيم، معرفي و عرضه اين گوشي به تأخير افتاد.

به همين دليل شايعات مختلفي از زمان دقيق عرضه گلكسي فولد در رسانه‌هاي خبري دست به دست شده است و مدتي پيش در خبر‌ها داشتيم كه نائب رئيس شركت سامسونگ ديسپلي كه مسئوليت ساخت صفحه‌نمايش گلكسي فولد را بر عهده دارد از رفع مشكل صفحه‌نمايش تاشوي اين گوشي خبر داد و مدعي شد كه اين گوشي طي رويدادي در تاريخ ۱۸ ژوئن در كره‌جنوبي معرفي خواهد شد. اين مدير ارشد در صحبت‌هاي خود اشاره كرده بود كه بيشتر مشكلات صفحه نمايش گلكسي فولد برطرف شده و به اين ترتيب مي‌توان گفت تمام مشكلات صفحه‌نمايش اين گوشي برطرف نشده و هنوز هم اشكال‌هايي وجود دارد.

گلكسي فولد در راه است

شايعات زمان عرضه گلكسي فولد به همين‌جا ختم نمي‌شود و به‌رغم اينكه گفته شده بود اين گوشي در ماه جولاي روانه بازار خواهد شد، مقامات ارشد سامسونگ در مصاحبه‌اي با «كره هِرالد» (Korea Herald)، عرضه اين گوشي در جولاي را منتفي دانستند. مدير واحد موبايل سامسونگ، آقاي «دي‌جي كو» (DJ Koh) نيز مدتي پيش گفته بود كه نسخه بهينه‌شده گلكسي فولد در ماه مي ۲۰۱۹ روانه بازار مي‌شود، او بعداً نظر خودش را تغيير داد و از عرضه اين گوشي در ژوئن خبر داد و به اين ترتيب نمي‌توان روي صحبت مديران سامسونگ حساب باز كرد و گمانه‌زني دقيقي در خصوص زمان عرضه گلكسي فولد داشت.

از آنجايي كه با يك گوشي هوشمند با صفحه‌نمايش تاشو سر و كار داريم، ظاهراً لولاي مربوط به قسمت تاشوي صفحه‌نمايش گلكسي فولد آنگونه كه بايد و شايد درست كار نمي‌كند و نمونه‌هاي اوليه اين گوشي، خرابي‌هاي زيادي را در اين قسمت داشته‌اند. به همين دليل نيز مهندسين سامسونگ سخت در تلاش هستند تا لولاي قسمت تاشوي صفحه‌نمايش گلكسي فولد با مقاومت بيشتري طراحي شود.

با اين حساب پيش‌بيني مي‌كنيم سامسونگ، قبل از عرضه جهاني گلكسي فولد، ابتدا اين گوشي را در اختيار كاربران كره‌جنوبي قرار دهد و اگر از اين كاربران بازخورد منفي در خصوص تعامل با گلكسي فولد دريافت نكرد، در نهايت اين گوشي روانه بازار‌هاي جهاني شود.

گلكسي فولد در راه است

بدعهدي‌هاي سامسونگ در عرضه گلكسي فولد كار را به جايي كشاند كه اپراتور مخابراتي «اي. تي. اند. تي» (AT&T) به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اپراتور‌هاي عرضه‌كننده گوشي‌هاي سامسونگ در آمريكا، پيش‌فروش‌هاي گلكسي فولد را لغو نمود.


مشكل صفحه‌نمايش گلكسي فولد چقدر وخيم است

گلكسي فولد در راه است
با توجه به سابقه‌اي كه از سامسونگ سراغ داريم مي‌توان گفت صفحه‌نمايش گلكسي فولد دردسر زيادي براي اين شركت درست كرده و اگر مشكل وخيمي نداشت، تاكنون شاهد عرضه اين گوشي بوديم. افرادي كه از نزديك گلكسي فولد را بررسي كرده‌اند مدعي هستند صفحه‌نمايش اين گوشي در چند روز اول استفاده، كاملاً خراب مي‌شود و شكستگي‌هاي مختلفي در آن بوجود مي‌آيد.

يكي از اين موارد را مي‌توان تجربه كارشناس «سي. ان. بي. سي» (CNBC)، ذكر كرد كه مدعي شد صفحه‌نمايش گلكسي فولد پس از چندين بار استفاده، در اثر باز كردن و خم‌شدن ترك برمي‌دارد و تنها قسمت‌هايي از آن قابل استفاده است. كارشناس «دِ وِرج» (The Verge) هم دل خوشي از گلكسي فولد نداشت و مدعي بود صفحه‌نمايش گوشي كه سامسونگ براي امتحان در اختيار او قرار داده، پس از چند بار استفاده خراب شده است.

سامسونگ در اين زمينه به رسانه‌ها گفت كه تعدادي از گوشي‌هاي گلكسي فولد را جهت بررسي در اختيار مراجع معتبر بررسي گوشي قرار داده و صحبت‌هايي كه در خصوص خرابي و شكستگي صفحه‌نمايش اين گوشي مطرح مي‌شود كاملاً صحت دارد. در اين بين وب‌سايت «آي. فيكس. ايت» (iFixit) كه يد طولايي در باز كردن و بررسي مقاومت گوشي‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي ديجيتال دارد با باز كردن گلكسي فولد، دليل خرابي صفحه‌نمايش اين گوشي را تشخيص داد.

از قرار معلوم يك حفره ۷ ميليمتري در كنار صفحه‌نمايش اين گوشي دقيقاً در جايي كه بايد از وسط تا شود قرار گرفته است و اين حفره به راحتي راه ورود گرد و غبار را به گوشي باز مي‌كند. از طرف ديگر به احتمال زياد، همين حفره باعث ضعيف‌شدن مقاومت صفحه‌نمايش گلكسي فولد شده و پس از چندين بار باز كردن و تاكردن گوشي، صفحه‌نمايش آن ترك بر مي‌دارد.

مدتي بعد سامسونگ از وب‌سايت «آي. فيكس. ايت» درخواست كرد ويدئوي بازكردن گلكسي فولد معيوب را حذف كند و تمامي گوشي‌هاي گلكسي فولدي كه براي بررسي در اختيار رسانه‌ها قرار داده بود را نيز فرا خواند تا يك فكر حسابي براي اين گوشي بردارد.

طراحي و صفحه‌نمايش گلكسي فولد

گلكسي فولد در راه است
سامسونگ براي گلكسي فولد از صفحه‌نمايش‌هاي «اينفينيت فلكس ديسپلي» (Infinity Flex display)، كمك گرفته و اين صفحه‌نمايش در حالتي كه تا شده است ابعادي برابر با ۴.۶ اينچ دارد و در حالت باز شده، ابعادي برابر با ۷.۳ اينچ پيدا مي‌كند. به اين ترتيب مي‌توان گفت عملاً با يك فبلت بزرگ طرف هستيم كه در يك چشم به هم زدن كوچك مي‌شود و در جيب جا مي‌گيرد.

صفحه‌نمايشي كه از آن صحبت مي‌كنيم از نوع آمولد است و در حالت باز شده رزولوشني برابر با ۲۱۵۲ در ۱۵۳۶ پيكسل دارد و وقتي كه تا مي‌شوند رزولوشني برابر با ۱۶۸۰ در ۷۲۰ را در يكي از قسمت‌هاي تاشده اين صفحه‌نمايش شاهد هستيم.

لولايي كه سامسونگ براي اين گوشي تعبيه كرده به راحتي در داخل بدنه گوشي مخفي مي‌شود تا به لحاظ زيبايي، صدمه‌اي به طراحي آن وارد نكند. سامسونگ مدعي است اين صفحه‌نمايش، با تا شدن به دفعات بسيار زياد، هيچ مشكلي ندارد و صفحه‌نمايش گلكسي فولدر در آزمايشگاه بيشتر از ۲۰۰ هزار بار بدون اينكه خم به ابرو بياورد، تا شده است.

گلكسي فولد در راه است

سامسونگ به لحاظ رنگ‌بندي براي گلكسي فولد خوش‌سليقگي به خرج داده و اين گوشي در چهار رنگ مشكي، نقره‌اي، سبز و آبي روانه بازار خواهد شد. از طرف ديگر از آنجايي كه با يك گوشي هوشمند با صفحه‌نمايش تاشو طرف هستيم و تاكنون اپليكيشن‌هاي زيادي براي تعامل با صفحه‌نمايش‌هاي تاشو توسعه‌داده نشده است، سامسونگ با گوگل و ديگر توسعه‌دهندگان بزرگ اپليكيشن‌هاي اندرويدي، تعامل نزديكي را براي انتشار اپليكيشن‌هاي مخصوص گلكسي فولد انجام داده است.

به همين دليل، نسخه‌هاي اختصاصي اپليكيشن‌هايي مانند واتس‌اپ، مايكروسافت آفيس و يوتيوب براي گلكسي فولد توسعه داده شده است. جالب است بدانيد مساحت قسمت داخلي صفحه‌نمايش اين گوشي به اندازه‌اي بزرگ است كه كاربر به‌راحتي مي‌تواند ۳ اپليكيشن را به‌صورت همزمان در كنار هم باز كند و با آن‌ها تعامل داشته باشد. براي نمونه مي‌توانيد با گلكسي فولد به تماشاي ويدئو بنشينيد و همزمان با دوستان خود چت كنيد و چرخي در اينترنت هم بزنيد.

گلكسي فولد در راه است

به لحاظ فني در گلكسي فولد با دو صفحه‌نمايش طرف هستيم كه بر روي يكديگر تا مي‌شوند و به همين دليل نيز اپليكيشن‌ها با قابليتي با نام «اپ كونتينيوتي» (app continuity)، بهينه شده‌اند تا در حالتي كه صفحه‌نمايش گوشي باز است يا زماني كه كاربر ترجيح مي‌دهد صفحه‌نمايش گلكسي فولد را تا كند، اختلالي در تعامل با اپليكيشن‌ها پيش نيايد. به لطف اين قابليت، كاربر در يك چشم به هم زدن مي‌تواند اجراي اپليكيشن‌ها را بين صفحه‌نمايش‌هاي اين گوشي تغيير دهد و به همين دليل نيز «جاستين دنيسون» (Justin Denison)، نائب رئيس واحد بازاريابي موبايل سامسونگ، گلكسي فولد را گوشي همه‌فن حريف مي‌داند كه عملاً يك گوشي هوشمند بسيار پيشرفته، تبلتي بزرگ و قدرتمند و دوربيني ديجيتال با كيفيتي مقبول است.


مشخصات سخت‌افزاري

گلكسي فولد در راه است
براي شما از صفحه‌نمايش تاشوي گلكسي فولد كه مهم‌ترين ويژگي اين گوشي است گفتيم و نوبتي هم كه باشد، نوبت مشخصات سخت‌افزاري اين غول جديد سامسونگ فرا مي‌رسد و خوشبختانه سامسونگ براي گلكسي فولد چيزي كم نگذاشته است و در اين گوشي شاهد حضور پردازنده بسيار قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۵۵ هستيم. ۱۲ گيگابايت رم، ۵۱۲ گيگابايت حافظه ذخيره‌سازي، درگاه يو. اس. بي سي، بلوتوث نسخه ۵.۰ و باتري ۴۳۸۰ ميلي‌آمپر ساعتي را مي‌توان از مهم‌ترين مشخصات سخت‌افزاري گلكسي فولد نام برد.

اين گوشي از اندرويد نسخه ۹.۰ پاي بهره مي‌برد و يك ويژگي بسيار جالب ديگر نيز دارد كه اين قابليت، تعبيه شدن دو باتري در گلكسي فولد است. به لطف اين ويژگي، در دو قسمت گلكسي فولد شاهد يك باتري هستيم و از آنجايي كه با گوشي با صفحه نمايش ۷.۳ اينچي سر و كار داريم و اين صفحه‌نمايش انرژي زيادي نيز مصرف مي‌كند، بابت تعبيه كردن باتري در دو قسمت گوشي، بايد به سامسونگ دستمريزاد گفت.

دوربين

گلكسي فولد در راه است
تجربه نشان داده است سامسونگ توجه ويژه‌اي به گوشي‌هاي تراز اول خود دارد و در همين راستا در گلكسي فولد با با شش لنز دوربين طرف هستيم. يكي از اين لنز‌ها در جلوي گوشي تعبيه شده و دوربين سلفي ۱۰ مگاپيكسلي را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد كه ديافراگمي برابر با f/۲.۲ دارد، سه لنز ديگر نيز در قسمت پشت گلكسي فولد تعبيه شده‌اند و اولين اين لنزها، يك سنسور ۱۶ مگاپيكسلي با زاويه وايد است كه ديافراگمي برابر با f/۲.۲ دارد كه زاويه‌اي ۱۲۳ درجه‌اي را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. لنز ديگر يك سنسور ۱۲ مگاپيكسلي از نوع وايد دارد كه به «قابليت سوپر اسپيد دوال اتوفاكوس» (Super Speed Dual Pixel autofocus) مجهز است و از ويژگي «ثبات نوري تصوير» (OIS) بهره مي‌گيرد. ديافراگم اين سنسور بين f.۱.۵ تا f.۲.۲ قابل تغيير و زاويه‌اي ۷۷ درجه را براي عكاسي در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. آخرين سنسور دوربين پشت اين گوشي نيز ۱۲ مگاپيكسل از نوع «تله‌فوتو» (Telephoto) است و زوم نوري ۲ x دارد.

گلكسي فولد در راه است

به اين ترتيب با يك حساب سرانگشتي مي‌توان متوجه شد كه تاكنون به ۴ لنز در گلكسي فولد اشاره كرديم، در صورتي كه براي شما گفتيم اين گوشي ۶ لنز دارد، قضيه از اين قرار است كه سامسونگ اين دو لنز ديگر را در قسمت دوربين‌هاي سلفي گلكسي فولد به خدمت گرفته است. لنز اصلي سلفي اين دوربين ۱۰ مگاپيكسل است و ديافراگمي معادل f.۲.۲ دارد، دومين لنز هم ۸ مگاپيكسل است و براي تشخيص عمق سوژه در گلكسي فولد تعبيه شده است، اين لنز ديافراگمي برابر با f.۱.۹ دارد و نمايي ۸۵ درجه‌اي را براي عكاسي در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.

گلكسي فولد در راه است

ويژگي‌هاي دوربين گلگسي فولد به همين‌جا ختم نمي‌شود و لنز‌هاي قدرتمند اين گوشي از قابليت هوش‌مصنوعي نيز براي تشخيص سوژه و نوردهي بهتر بهره مي‌گيرند. اين گوشي به لحاظ فيلمبرداري نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت و به راحتي در كيفيت ۴K با سرعت ۶۰ فريم در ثانيه فيلمبرداري ميكند و در حالت صحنه‌آهسته، با سرعت ۹۶۰ فريم در ثانيه قادر به فيلمبرداري است.


سوگلي جديد سامسونگ چقدر قيمت خواهد داشت

گلكسي فولد در راه است
همان‌گونه كه از يك گوشي زيبا و نوآورانه انتظار مي‌رود، گلكسي فولد با قيمتي گزاف روانه بازار‌هاي جهاني خواهد شد و احتمالاً نسخه پايه و استاندارد اين گوشي چيزي نزديك به ۱۹۸۰ دلار قيمت خواهد داشت و به اين ترتيب بهتر است تا زمان عرضه اين گوشي منتظر باشيم و ببينيم گلكسي فولد آيا واقعاً ارزش چنين قيمتي را دارد يا اينكه با گوشي پرادعا، اما كم‌كاربردي طرف هستيم.

در پايان بايد گفت از آنجايي كه سامسونگ راداز خوبي براي گلكسي فولد نبوده و اطلاعات زيادي از اين گوشي به بيرون درز پيدا كرده است، پيشنهاد مي‌كنيم شما هم اگر از طرفداران گوشي هوشمند سامسونگ با صفحه‌نمايش تاشو هستيد و اطلاعات مفيدي در اين زمينه داريد، اين اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و ساير كاربران به اشتراك بگذاريد.

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/878345/%DA%AF%D9%84%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B4%D9%88

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.